Klimatyzacja samochodowa

Klimatyzacja samochodowa

Napełnienie klimatyzacji inaczej serwis klimatyzacji odbywa się poprzez podłączenie do układu urządzenia zwanego stacją obsługi klimatyzacji. Serwis klimatyzacji należy wykonywać raz w roku, ze względu na naturalną utratę czynnika chłodniczego poprzez porowate przewody klimatyzacji, uszczelnienia gumowe lub inne elementy układu klimatyzacji. Aby klimatyzacja działała poprawnie niezbędna jest określona ilość czynnika chłodniczego w układzie wskazana przez producenta samochodu. Serwis klimatyzacji to nie tylko uzupełnienie czynnika chłodniczego, to także osuszenie układu, wymiana oleju, czynnika UV czy sprawdzenie szczelności samego układu. Należy zwrócić szczególną uwagę, że zbyt mała ilość czynnika chłodniczego w układzie powoduje nieprawidłowe działanie klimatyzacji i może być przyczyną wielu awarii. Regularny serwis klimatyzacji zapewni uczucie przyjemnego chłodu w upalne dni oraz sprawi, że klimatyzacją będziemy mogli cieszyć się przez długi czas. Cały proces obsługi klimatyzacji trwa około 60 minut. Podczas obsługi klimatyzacji zalecamy również zadbać o dezynfekcję wnętrza pojazdu i przewodów wentylacyjnych oraz wymianę filtra kabinowego.

Serwis klimatyzacji samochodowej Rzeszów

Zakres czynności obejmujących serwis klimatyzacji samochodowej:

  1. Przegląd klimatyzacji zaczyna się od odessania czynnika chłodniczego z układu klimatyzacji. Zostaje on przetransportowany do zbiornika maszyny serwisowej i tam poddany recyklingowi, następuje wówczas oddzielenie starego oleju smarującego oraz wszelkich zanieczyszczeń od czynnika.
  1. Kolejnym etapem jest usunięcie wilgoci z układu klimatyzacji poprzez wytworzoną wcześniej próżnię. Wilgoć zostaje zamieniona w parę i w postaci gazu zostaje usunięta z układu. Etap ten trwa nawet kilkadziesiąt minut.
  1. Poprzez zatrzymanie pompy próżniowej rozpoczyna się test szczelności układu, który trwa około 20 minut. Zostaje sprawdzona szczelność wszystkich elementów klimatyzacji i jej połączeń. Wzrost ciśnienia wskazany przez manometr informuje o nieszczelnym układzie. W przypadku, gdy wykonanie próby próżniowej dało pozytywny wynik przechodzimy do kolejnego etapu.
  1. Napełnianie układu świeżym olejem i środkiem kontrastowym UV. Napełnienie układu olejem wykonuje się w celu zapewnienia odpowiedniego smarowania kompresora klimatyzacji. Sprężarka stanowi najdroższy element całego układu A/C zbyt mała ilość oleju lub jego zanieczyszczenie prowadzi do jej uszkodzenia. Dodanie środka kontrastowego do układu umożliwia w przyszłości  łatwe wykrycie nieszczelności, które widzialne jest w świetle UV.
  1. Precyzyjne napełnianie układu świeżym czynnikiem chłodniczym. Uzupełnienie odpowiedniej ilości czynnika w układzie, pomaga utrzymać wydajność klimatyzacji na wysokim poziomie. Ponadto czynnik w układzie klimatyzacji odpowiedzialny jest za cyrkulację oleju wewnątrz układu oraz za prawidłowe smarowanie kompresora klimatyzacji.
  2. Kontrola filtra kabinowego, zanieczyszczony filtr może być przyczyną nieprzyjemnego zapachu, reakcji alergicznych oraz może ograniczać napływ powietrza do kabiny obciążając tym samym silnik dmuchawy, co w rezultacie może doprowadzić do jego uszkodzenia.
  1. Kontrola poprawności działania układu A/C jest ostatnim etapem serwisu klimatyzacji. Po uruchomieniu silnika i załączeniu klimatyzacji obserwowane zostają wskazania manometrów, które mierzą wysokie i niskie ciśnienie. Istotnym zadaniem jest również wykonanie pomiaru temperatury powietrza przy dyszach nawiewowych, pozwalający określić wydajność naszej klimatyzacji. Wskazania temperaturowe klimatyzacji ustawionej na maksymalne chłodzenie powinny wynosić od 7° do 12° C.

Koszt serwisu klimatyzacji 200 zł*

 *Dopłata 10zł za każde brakujące 100g czynnika chłodniczego. Opłata naliczana jest w momencie przekroczenia ilości 100g, jeżeli uzupełnienie czynnika nie przekracza podanej ilości, nie jest wnoszona dodatkowa opłata.

(w zależności od typu samochodu, średni pełny układ klimatyzacji mieści około 500g czynnika, jeżeli obsługa klimatyzacji dokonywana jest systematycznie raz w roku, to z reguły uzupełnienie czynnika nie powinno przekraczać 100g).

Zakres czynności dodatkowych przy obsłudze klimatyzacji:

  1. Wymiana filtra kabiny (filtr przeciwpyłkowy) należy zadbać o regularną wymianę co 15 000 km, nie rzadziej jednak niż 12 miesięcy. W razie konieczności należy wymienić filtr wcześniej.
  2. Odgrzybianie układu klimatyzacji (patrz dezynfekcja) regularna dezynfekcja zapobiega rozwojowi grzybów, pleśni i wszelkich mikroorganizmów w układzie klimatyzacji. Eliminuje nieprzyjemny zapach, który jest nawiewany do kabiny samochodu. Odgrzybianie układu powinno być wykonywane przynajmniej raz do roku.
  3. Wymiana osuszacza co 2 lata lub w sytuacji, gdy dojdzie do rozszczelnienia układu. Osuszacz zawiera desykant pochłaniający wilgoć oraz służy do filtracji zanieczyszczeń przedostających się do układu.

Dezynfekcja układu klimatyzacji

Naszym klientom oferujemy dwa rodzaje dezynfekcji (odgrzybiania) klimatyzacji:

Dezynfekcja ozonem ( 40 zł )

Ozon zawiera trzy atomy tlenu, a nie dwa, tak jak tlen, którym oddychamy.  Ulega on rozpadowi na obojętną cząsteczkę tlenu O2 oraz aktywny wolny atom tlenu. Odpowiednia dawka ozonu przedostaje się przez komórki błony bakterii, co prowadzi do ich całkowitego rozpadu. Dezynfekcja wnętrza samochodu poprzez ozonowanie niszczy bakterie pleśni odkażając całe wnętrze. Metoda sprawdza się również w przypadku alergików, roztocza powodujące ataki astmy czy pyłki kwiatowe mogą zostać usunięte dzięki ozonowaniu.  Ozonowanie działa również na toksyczne substancje zawarte w materiałach budowlanych i przedmiotach wyposażenia wnętrz, jak benzen występujący w klejach, farbach i środkach czyszczących.  Działanie ozonu jest bardzo krótkie, ale też skuteczne.  Ozon eliminuje przykre zapachy zarówno pochodzenia organicznego,  jak i nieorganicznego. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, należy podjąć działania dezynfekcji na wielu płaszczyznach jednocześnie. Wymiana filtra kabinowego, ręczne oczyszczenie parownika i wykonanie ozonowania dają naprawdę skuteczne i długotrwałe efekty.

Dezynfekcja chemiczna ( 70 zł )

Dezynfekcja chemiczna  stosowana jest w przypadkach, w których metoda ozonująca okazała się mało skuteczna. Jest to najbardziej inwazyjna i skuteczna metoda dezynfekcji układu klimatyzacji jaka powstała.

Wymiana filtra kabinowego

Filtr kabinowy zwany również filtrem przeciwpyłkowym pełni bardzo istotną rolę w utrzymywaniu zdrowia, komfortu i bezpieczeństwa osób przebywających w samochodzie. Zadaniem filtra jest zabezpieczenie przed wnikaniem do wnętrza kabiny zewnętrznych szkodliwych zanieczyszczeń przez kanały wentylacyjne. Chroni on pasażerów przed szkodliwymi substancjami takimi jak: kurz, sadza, pyłki roślin, szkodliwe gazy. Wzrost natężenia ruchu samochodowego i związany z nim wzrost poziomu zanieczyszczeń oznacza, że użytkownicy samochodu są coraz bardziej narażeni na działanie spalin i drobnoustrojów przedostających się do wnętrza kabiny pojazdu.  System wentylacji niczym odkurzacz zasysa z zewnątrz zanieczyszczone powietrze spalinami i innymi substancjami. W ciągu godziny jest to do 420 000 litrów powietrza, które trafia do wnętrza samochodu przez filtr, układy klimatyzacji i ogrzewania oraz dmuchawy. Mikroorganizmy mogą się namnażać w kabinie samochodu nawet do ilości ośmiokrotnie przekraczającej bezpieczne dla zdrowia normy.

Takie stężenie bakterii może powodować wiele problemów ze zdrowiem m. in. podrażnienie błon śluzowych górnych dróg oddechowych, bóle głowy, łzawienie oczu, nudności, bóle głowy, astmę oraz może być przyczyną reakcji alergicznych. Wszystkim wymienionym wyżej problemom można oczywiście zapobiec montując odpowiedniej jakości filtr kabinowy. Należy jednak pamiętać, że utrzymanie optymalnej czystości wewnątrz samochodu jest możliwe jedynie dzięki regularnej wymianie filtra. Nowy filtr jest zatem inwestycją chroniącą zdrowie osób przebywających w przedziale pasażerskim. Aby zapewnić optymalny komfort i wydajność, wymiany powinno dokonywać się przynajmniej raz do roku lub co 15 000 km. jak również raz do roku należy zdezynfekować układ klimatyzacji. Należy pamiętać, że filtr kabinowy chroni układ klimatyzacji przed zanieczyszczeniem i zwiększa jego trwałość. Regularna wymiana filtra kabinowego zapobiega odkładaniu się osadów na strukturze parownika klimatyzacji. Zostaje zapewniona pełna wydajność układu chłodzenia i ogrzewania, co przekłada się na szybsze nagrzewanie powietrza zimą. Zapchany filtr może być przyczyną blokowania przepływu świeżego powietrza, powodując problemy z odmrażaniem i odparowywaniem szyb, jak również być przyczyną uszkodzenia dmuchawy.

Filtry kabinowe dzielimy:

Filtry przeciwpyłkowe – rodzaj filtrów zatrzymujących cząsteczki zanieczyszczeń o średnicy mniejszej niż 1 µm, czyli bakterie, spaliny, kurz, sadzę oraz najmniejsze cząsteczki pyłków, które po przedostaniu się do płuc mogłyby powodować astmę oraz alergię.

Filtry z węglem aktywnym – zatrzymuje nie tylko różnego rodzaju cząsteczki stałe, ale również szkodliwe gazy (ozon, NO2, SO2) i nieprzyjemne zapachy mogące być przyczyną bólu głowy.

Koszt wymiany filtra kabinowego od 20 zł*

*Wymiana nie obejmuje kosztu zakupu nowego filtra

Mobilny serwis klimatyzacji samochodowej w Rzeszowie i na Podkarpaciu

Jako jedyni na Podkarpaciu świadczymy serwis klimatyzacji samochodowej z dojazdem do klienta. Dojeżdżamy w dogodne dla klienta miejsca.

Back to top